Passend onderwijs is bij ons altijd het uitgangspunt. We willen een passende plek bieden aan kinderen die extra zorg en begeleiding nodig hebben. De meeste kinderen op De Brug hebben een moeilijke periode achter de rug op hun vorige school. Bijna altijd is er sprake van problemen bij het leren. Concentratieproblemen of een gedragsstoornis kunnen hierbij een rol spelen. Ook komt het voor dat kinderen getraumatiseerd zijn en om die reden op een reguliere school niet tot hun recht komen.
“Mijn dochter heeft de diagnose ASS. Op het regulier onderwijs kon ze niet meekomen. Ze dacht dat ze dom was. Op De Brug hebben we gemerkt dat je plezier kunt hebben als je leert en ging ze nog mooi vooruit omdat ze meer vertrouwen in zichzelf kreeg.” Een ouder
Wanneer het over passend onderwijs gaat, komen er veel termen en afkortingen ter sprake. Hieronder worden de belangrijkste termen en afkortingen uitgelegd.
Passend onderwijs
Kinderen volgen regulier onderwijs als dat kan en speciaal onderwijs als dat nodig is. Het doel is dat kinderen zoveel mogelijk in hun eigen buurt naar school gaan. Waar dat niet mogelijk is, wordt er een oplossing gevonden om het kind op een andere school passend onderwijs te bieden. Vaak is er ook extra zorg en begeleiding nodig. Een kind kan dan naar een school voor speciaal basisonderwijs, of naar een school voor speciaal onderwijs. Speciaal basisonderwijs is wat anders dan speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is met name voor kinderen met een lichamelijke, zintuiglijke of een verstandelijke beperking en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Het speciaal onderwijs is verdeeld in vier clusters voor verschillende doelgroepen. Het speciaal basisonderwijs is er ook voor kinderen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen, maar gaat het om lichtere problematiek. Het samenwerkingsverband adviseert ouders en scholen waar kinderen het beste naartoe kunnen.
Samenwerkingsverband (SVW)
Alle basisscholen, inclusief het speciaal basisonderwijs, maken deel uit van een samenwerkingsverband (SWV). Iedere regio heeft zijn eigen SWV. De scholen in Zwolle maken deel uit van SWV Hanzeland. Het SWV is verantwoordelijk voor de bekostiging van de ondersteuning en de verdeling van de middelen. Met beperkte financiële middelen streeft het SWV ernaar om de onderwijsondersteuning zo goed mogelijk te regelen. Leerkrachten, schooldirectie en schoolbestuur leggen verantwoordelijkheid af aan het SWV. Daarbij wordt vooral op drie zaken gelet:
1. Krijgt het kind onderwijs op de beste plek
2. Wordt het geld daadwerkelijk aan de ondersteuning van het kind besteed
3. Verloopt het proces goed en zijn er geen wachtlijsten of thuiszitters
Zorgplicht
Ouders kiezen zelf bij welke school ze hun kind aanmelden. Scholen informeren ouders over de ondersteuningsmogelijkheden die zij kunnen bieden. Als het kind ondanks de extra ondersteuning niet op een school past dan hoeft de school het kind geen plek op de eigen school aan te bieden. De school heeft geen plaatsingsplicht. Scholen hebben wel een zorgplicht. Het schoolbestuur heeft namelijk de verantwoordelijkheid om binnen of buiten het SVW een andere school voor het kind te vinden. Ouders kunnen hun kind dus niet altijd overal plaatsen, maar scholen kunnen die kinderen ook niet van het kastje naar de muur sturen.
Commissie Toewijzen Toelaatbaarheid (CTT)
Toelating tot onze school is alleen mogelijk als de Commissie Toewijzen Toelaatbaarheid (CTT) hiervoor haar akkoord gegeven heeft. Deze commissie beoordeelt of een kind aangewezen is op een plaatsing binnen het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Hierop hebben wij als school verder geen invloed. Zodra een kind bij ons op school zit hebben wij dat wel: Als we zien dat een kind niet groeit en zich fijn voelt, zoeken we passende oplossingen.
Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
De toelaatbaarheidsverklaring (TLV) is een besluit van het samenwerkingsverband (SWV) dat aangeeft of een kind wel of niet kan worden toegelaten tot het speciaal (basis)onderwijs. Het afgeven van een TLV gebeurt op basis van hetzelfde indiceringsinstrument. Dit betekent dat het onderzoek wat voorafgaat aan de mogelijke afgifte van een TLV op alle scholen binnen het SWV op dezelfde verantwoorde manier plaatsvindt. Het groeidossier hoort hier ook bij. Samen met ouders wordt in kaart gebracht welke onderwijsleersituatie het beste is voor uw kind en of uw kind in aanmerking komt voor een TLV.