Wij willen leerlingen goed onderwijs te geven. Juist leerlingen die moeite hebben met leren hebben goed onderwijs nodig. Veel leerlingen hebben een moeilijke periode achter de rug op hun vorige school en soms zijn ze gestopt met groeien. Wij willen dat leerlingen weer vertrouwen in hun eigen kunnen gaan krijgen en succeservaringen gaan opdoen. We vinden het belangrijk dat een leerling met een glimlach thuiskomt, vol blije verhalen. School en leren moet ook weer leuk zijn. Goed onderwijs en persoonlijke aandacht kan hieraan bijdragen.
Een goede basis
We richten ons als basisschool op de basis. Onze leerlingen hebben meestal meer tijd nodig om zich dingen eigen te maken en hebben vaak achterstanden op belangrijke vakken. Onze aandacht gaat vooral uit naar de vakken Nederlandse taal en rekenen-wiskunde. Leren lezen is een absolute prioriteit voor ons, we willen dat leerlingen zoveel mogelijk functioneel geletterd zijn aan het einde van de basisschool en zich in schrift kunnen uitdrukken. Ook willen we dat leerlingen aan het einde van de basisschool basale rekenvaardigheden kunnen toepassen in de praktijk. Op De Brug is er ook veel aandacht voor sociale vorming en burgerschap. We geven lessen hierover, maar dit krijgt ook grotendeels in de dagelijkse omgang met elkaar vorm. Onder sociale vorming valt onder meer leren goed te luisteren, aandacht te hebben voor de gevoelens van een ander, conflicten op kunnen lossen, op je eigen gedrag kunnen reflecteren, om kunnen gaan met emoties, weerbaar zijn en opkomen voor je eigen mening. Hier sluiten onze maatschappelijke normen en waarden op aan, zoals het tegengaan van discriminatie en onverdraagzaamheid en het bevorderen van respect voor diversiteit.
Een goed pedagogisch en didactisch leerklimaat
Om goed onderwijs te geven willen we een passend pedagogisch en didactisch leerklimaat creƫren waardoor iedere leerling zich veilig voelt en actief betrokken kan zijn. Drie basisbehoeften staan voor iedere leerling centraal in een goed pedagogisch leerklimaat: Relatie, gevoel van competentie en autonomie.
Een leerling staat in relatie met anderen en met de groep. Een leerkracht wordt daarom ook wel groepsleerkracht genoemd. Onderlinge relaties in de groep zijn belangrijk want leren doen we op school in relatie met anderen. De leerkracht begeleidt de groep om een veilige groep te worden. Iedere leerling wordt waar nodig geholpen om aan te sluiten bij de groep.
Een leerling moet ook het gevoel hebben dat hij of zij competent in dingen is, dat iets prima lukt of kan gaan lukken. Een leerling moet ook het gevoel hebben dat het zichzelf kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag kan aanleren. Hierdoor raakt een leerling gemotiveerd en wordt talent verder ontwikkeld. Nieuwsgierigheid is daarbij belangrijk. Daarom willen we dat de leeromgeving op De Brug leerrijk, spannend, interessant en uitdagend is. We willen leerlingen steeds blijven uitdagen en vertrouwen in ze tonen.
We voeden leerlingen op naar zelfstandigheid. Hiervoor moet persoonlijke autonomie ontwikkeld worden. Autonoom zijn is een vorm van onafhankelijkheid, het zelfstandig te werk kunnen gaan en juiste eigen keuzes maken. Het betekent dat je niet altijd leiding of sturing nodig hebt, maar dat je zelf dingen oppakt en uitvoert. We betrekken daarom leerlingen in hun eigen leerproces, stimuleren eigen initiatief en tonen vertrouwen. Belangrijk is dat deze autonomie en individuele vrijheid altijd in relatie met anderen gaat.
Een goed didactisch leerklimaat is naast een goed pedagogisch klimaat belangrijk. Het is voor ons dan ook belangrijk dat de lessen ordelijk en overzichtelijk verlopen. Lesdoelen moeten voor een leerling duidelijk zijn en de instructie moet helder zijn. Ook laten we leerlingen waar mogelijk samenwerken aan leerdoelen. We geven tijdens het werk gerichte feedback waarbij we leerlingen stimuleren na te denken over de eigen ontwikkeling. We bieden onze lessen aan vanuit een betekenisvolle context en vinden het belangrijk dat er voldoende afwisseling is en voldoende beweging. Waar mogelijk zetten we uitnodigende werkvormen en activiteiten in.
Lees verder over onze visie: Afstemming op de leerling