Op De Brug werken schoolmedewerkers, ouders en de leerlingen samen. We geven elkaar sociale en praktische support, zien naar elkaar om en communiceren transparant. We houden steeds rekening met elkaar en gaan met respect met elkaar om. We tonen ook vertrouwen in elkaar, want dat vormt de basis om samen dingen aan te pakken.
Uitdagingen gaan we niet uit de weg
We gaan uitdagingen niet uit de weg en denken oplossingsgericht. We komen in actie en spannen ons in als er een uitdaging voor ons ligt. Waar nodig helpen we elkaar en spreken we elkaar aan op gedrag. Onze feedback naar de ander is daarbij steeds constructief. Fouten maken mag. We respecteren en waarderen ook onderlinge verschillen en proberen eerst de ander te begrijpen voordat we zelf begrepen willen worden. Als meningen blijven verschillen zoeken we door naar creatievere en betere oplossingen. Ook als dingen moeilijk zijn blijven we doorzetten en de verbinding zoeken.
Ook als iets spannend is
Voor een leerling kan een bepaalde taak uitvoeren best spannend zijn en iets moeilijks wordt vaak het liefst vermeden. Moeilijkere taken vermijden zien we vaak als een leerling veel negatieve ervaringen heeft opgedaan. Het komt ook voor dat een leerling aangeleerd heeft dat problemen steeds voor hem of haar oplost worden of dat er weinig eisen worden gesteld. We willen dat deze leerlingen weer vertrouwen krijgen in zichzelf en leren doorzetten. We willen dan werken aan het vergroten van hun zelfstandigheid.
We verzetten ons daarom tegen claimgedrag en aangeleerde hulpeloosheid. Bij claimgedrag vraagt een leerling continu de exclusieve aandacht van de leerkracht en komt niet tot zelfstandig werken. Bij aangeleerde hulpeloosheid heeft een leerling afgeleerd om initiatief te nemen of is nooit aangeleerd dat je invloed kunt hebben op iets lastigs door het zelf op te lossen. Moeilijke dingen worden vermeden en de leerling blijft passief, hopend dat het probleem vanzelf verdwijnt of dat een ander het oplost.
Het is belangrijk dat de leerling vertrouwen krijgt in zichzelf. Een lastige taak die verricht moet worden op school is niet onoverkomelijk en iets moeilijks gedaan hebben laat een leerling groeien en sterker worden. De leerkracht is aanwezig en zorgt dat een uitdaging redelijk en realistisch is. De uitdaging is niet gevaarlijk en angst mag daarom geen voorrang krijgen. Als opvoeders toegeven aan een irreƫle angst, geven ze ten onrechte de boodschap af dat er ook echt gevaar zou zijn. Zo worden kinderen in hun ontwikkeling belemmerd. We denken een kind zo te beschermen, maar bereiken het tegenovergestelde. Door overbescherming leren kinderen niet om uitdagingen aan te gaan en zichzelf te overwinnen. Ze groeien dan niet en worden steeds kwetsbaarder. Dat willen we voorkomen.
Lees verder over onze visie: Betrokkenheid en verbinding